RECURS ACAD TOOLKIT APLICAT A L'AULA PROGRAMANT AMB UN BEE-BOT
Estàs ací de nou? Genial, perquè en aquesta entrada us vaig a explicar que és l'ACAD Toolkit. Segurament no sabreu el que és, jo tampoc el coneixia fins fa ben poc. Aquesta ferramenta està dissenyada per a que facen ús d'ella els i les docents.
Què és? Per a què serveix? És realment aplicable?
L'ACAD Toolkit, és una eina tangible creada per
Goodyear & Carvalho (2014), Yeoman & Carvalho (2019), que serveix per
dissenyar, crear i analitzar activitats
d'aprenentatge valioses. El que es pretén aconseguir, és oferir un recolzament
als doceents per ser capaços de crear activitats més innovadores i creatives,
així com poder identificar possibles errors i corregir-els. Aquesta eina compta
amb targetes blaves, que
parlen de pedagogies; verdes, que tenen escrits espais i
recursos on desenvolupar les activitats; groges que
són de dissenys de tarees de coneixement; i taronjes, que
parlen del disseny de la interacció social a l'activitat. I que a més a més
retroalimenten les conversacions entre docents.
Quan ens donaren l'oportunitat
d'experimentar en aquesta ferramenta, jo no estava a classe, però em vaig informar molt bé i, al principi, pensava que era com un joc, però després de manipular i
veure en més deteniment les cartes del recurs, comencí a extraure conclusions
i a saber el funcionament d'aquest. És un bon recurs que és molt útil per
treballar activitats complexes en col·laboració en altres docents. Es pot
emprar tant previament, per tenir ben clar tot allò que es vol treballar i els
aprenentatges que volem que els infants aconsegueixen, com al final de
l'activitat per reflexionar sobre els
problemes i errors que hajen sortit i així canviar allò que no haja
sortit bé i millorar per a pròximes activitats. Com es pot deduir, com aspectes
negatius d'aquesta eina, veiem que és poc eficaç per a un sol docent i per
activitats diàries a l'aula, ja que està pensada per debatre i arribar a un
concens entre varies docents amb el fi de aconseguir el millor resultat.
Com el relacionariem amb la nostra activitat del Bee-bot?
L'activitat que es podria crear per a
treballar amb el bee-bot, estaria
dividida en dos parts: una primera en activitats prèvies per a que els infants
aprengueren sobre el funcionament del robot, i una segona part, que hi era la
part central on es va escollir a una dona STEAM i es va realitzar una activitat secundària
que estava relacionada en el treball que feia la dona seleccionada.
Si analitzem l'activitat amb l'ACAD
Toolkit podem analitzar l'activitat des de les 4 seccions, que té el recurs, i
que s'han mencionat dalt. El fet d'analitzar-la des de cada una de les
seccions, ens du a analitzar d'una forma més precisa i global els objectius
plantejats, és a dir, les nostres metes.
Primer analitzarem la pedagogia. En
aquest cas vaig empar dos pedagogies i aquestes
eren:
· - L'aprenentatge com participació i negociació de Vigotsky (1978) i Rogoff (2003).
· - L'aprenentatge a través d'experiències significatives de
Rogers (1969).
La primera pedagogia va ser per a les activitats prèvies i en la primera part de les activitats
centrals, atès que els infants havien d'acordar el recorregut i els moviments
que faria el Bee-bot. La segona, en tota l'activitat i
especialment, en la segona part de les activitats centrals, doncs la principal intenció és que cale en l'alumnat. Adjunte una fotografia on estan els botons de funcionament del Bee-bot i una del tauler que recorreria:
Després s'analitzaren els espais i recursos. Van ser cinc. Els més importants han sigut l'aula i superfícies en les se poda escriure, ja que al treballar en el Bee-bot, s'ha de tindre en compte on s'empra per a que faja bé els recorreguts i no es trenque. També, com a espais trobem el exterior, atès de que algunes activitats secundàries hi eren perfectes per fer-les a l'aire lliure, com hi era la de pintar en gels, que hi estava relacionada en la pintora Frida Khalo. Al ser una activitat on l'objectiu principal era desenvolupar competències de programació i pensament computacional amb la Bee-bot, es pot dir, que es treballava la informàtica immersiva. Finalment, els bolígrafs esborrables, hi eren un recurs necessari, per marcar prèviament el recorregut del robot.
En tercer lloc, es va analitzar el
disseny de tasques de coneixement. Vaig trobar la realització d'experiments, els
jocs, la resolució col·laborativa de problemes i la composició/creació. Ja que
en l'activitat s'ha jugat mentres s'aprenia, debatint sobre els pasos a seguir,
creant històries o realitzant experiments, etc. que han fet aquesta activitat molt
completa i interactiva.
Finalment es va analitzar el disseny de
la interacció social. Que va ser prou diversa i variada, ja que a les
activitats trobem que s'ha treballat en equip, en grups o individualment.
Després d'analitzar tota
la informació que extreta de l'activitat, gràcies a l'ACAD Toolkit, la conclusió ha sigut que ha estat una gran activitat, molt completa i en
la que s'han treballat de manera diversa molts aspectes.
Imatge de l'anàlisi d'activitat
Espere que us haja agradat aquest
recurs i als docents us convide a que si aneu a fer una activitat o projecte en
col·laboració amb altres docents, busqueu la forma de crear-vos el vostre ACAD,
seguint el model que van crear Goodyear & Carvalho (2014), Yeoman &
Carvalho (2019) i que van adaptar al castellà Castañeda & Adell (2021). Ja
que us servirà per concretar les metes a conseguir en l'activitat/projecte que
aneu a dissenyar, com al final per analitzar que heu fet, que ha funcionat i
que no, per millorar.
Fins la pròxima!👋



Comentaris
Publica un comentari a l'entrada