STEM I XIQUETES ♀ 👩
Bona nit i benvingudes una setmana
més al meu blog! En el dia de hui anem a continuar en el tema de la
robòtica educativa, però des d'una vessant crítica i reflexiva, des del punt de
vista del gènere i la igualtat. Abans de començar en el tema que vaig a
abordar, que es la igualtat de gènere en L'STE(A)M, anem a parlar un poc del
que és i la seua història.
El terme STEM, és l'acrònim dels
termes en anglès de (Ciència, Tecnologia, Ingenieria i matemàtiques). Y serveix
per agrupar aquestes quatre àrees del coneixement en les que treballen
científics i ingeniers.
En els anys 80, Seymound Papert, sentà les bases del STEM, al construir un dels primers joguets amb programació
incorparada pels infants. Però el terme original SMET, es va fer oficial als
anys 90. I en el 2001, es reorganitzaren les paraules per crear l'acrònim
actial. Tot i que portava 2 dècades, no va ser fins una dècada més tard, quan
es començaria a donar importància a la necessitat de invertir en un nou model
educatiu en ciències i es va iniciar la seua inclusió en el currículum educatiu
a nivell mundial.
Al 2011, l'Escola de Diseny Rhode
Island va proposar incloure les arts al STEM, donant pas, al STEAM, acrònim que
coneguem hui en dia. Incloent les arts en aquest conjunt agrupat de termes, es
consegueix complementar els procesos d'aprenentatge, donant lloc a la
creativitat i potenciant el pensament lliure i el pensament crític que STEM no
permetia fins eixe moment.
Ara anem a entrar en el que ens
ocupa i ens anem a centrar en el STEM i el gènere, ja que en aquests quatre
camps, hi ha una menor presència de dones. I per què ocorre açò? Doncs
bé, hi ha una sèrie de bretxes digitals que comporten una desigualtat de gènere
entorn les tecnologies i la resta de camps científics. De les bretxes digitals
més importants en trobem les següents: brexta de accés, ús i control; bretxa
d'habilitats; i la última bretxa és relativa a l'ús de aplicacions més
avançades. Les dues primeres bretxes són molt relacionades entre elles. Ja que si les xiquetes no tenen el mateix
accès i ús, que els xiquets i a més són en un major control digital, és evident que tindran una menor habilitat digital. I la tercera que és
relacionada en l'escassa presència de la dona en el sector de les TIC i en les
carreres STEM.
En gran part, aquestes bretxes
tenen varies causes de diferent naturalesa:
·
La prevalència dels rols de gènere.
·
La divisió sexual dels treballs.
·
La baixa autoestima de les xiques front a
aquestes disciplines.
·
Mites, com el de que a les dones no els
agrada la tecnologia.
·
Una marcada masculinització del món de la
tecnologia.
·
La ausència de models.
Des del meu punt de vista les
causes, que he nomenat dalt, es podrien resumir en dos causes més globals o
importants, una primera sobre estereotips i rols de gènere; i una segona que es
la falta de models femenins en aquests camps.
En les últimes dècades, la
participació de les dones en el món del STEM ha descendit drasticament, a
Europa i Espanya, aleshores les empreses han vist que per poder desenvolupar-se
i ser competitives globalment han de atraure talent STEM, fonamentalment el
femení a les seues organitzacions.. Per atraure
aquests talents s'han creat campanyes, iniciatives i programes destinats a les
xiques i dones, alguns exemples són "Girls Who Code", "Girls in Tech" o
"Girls 4 Science",
entre altres.
Però què podem fer des de l'escola o l'aula per
fomentar aquests camps científics entre les xiquetes?
Doncs bé, com ha docents ne podem
fer moltes coses per a introduir a les xiquetes en el món científic, però hem
de començar a infantil, ja que en estudis recents, s'ha vist que ja als 6
anys d'edat les xiquetes es consideren inferiors als
xiquets. I que siga transversal durant tota l'etapa educativa obligatòria,
adaptant activitats, tallers, etc. al nivell corresponent en el que estiguen.
També és molt important introduir
referents científics femenins dins de l'aula. Però aquesta tasca no sols recau
en els docents, sinó en tota la comunitat educativa, introduïnt a dones
importants de la història en els llibres, ja que si sols apareixen homes en
els llibres, continuem deixant a les dones i xiquetes fora sense ser
reconegudes. Actualment hi estan introduïnt poc a poc a les dones en els
llibres, però encara queda molt per avançar. Si jo tire enrere i pense en la
meua etapa educativa, no recorde tindre més de dos referents femenins que hi
eren Marie Curie i Simone de Beauvoir, que ens parlaren d'elles a classe. Hi ha
moltes dones importants a les que no s'ha reconegut les seues aportacions
científiques, en els camps del STEM, al món i altres a les que si que se les
han reconegut una vegada mortes. Acontinuació algunes de les dones que han fet
història o estan actualement revolucionant els camps de la ciencia, tecnologia,
enginyeria i les matemàtiques: Aganice
de Tesalia, Hipatia de Alejandría, Ada
Lovelace, Nettie Stevens, Lise Meitner, Mary Jackson, Alice Ball, Hedy Lamarr,
Jane C. Wright, Lynn Margulis, Vera, Rubin, Margarita Salas Reshma
Saujani, Kimberly Bryan, Laura Weidman Powers, Jennifer Doudna, Anne Wojcicki,
Jedidah Isler, Adriana Gascoigne, Linda Kekelis, Lisa Randall, Tracy Chou,
Shafi Goldwasser, Majora Carter, Wendy Freedman, Amanda Stiles, Aprille
Ericsson, Trachette Jackson, Lisette Titre-Montgomery, Daphne Koller, Mayim
Bialik, etc. Com aquestes dones hi ha milers més que han revolucionat
o estan revolucionant el món des de diferents camps, no sols els científics,
com Frida
Kahlo, Malala Yousafzai, Pamela Lyndon Travers, Marsha P. Johnson, Julia
Hermosilla, Dolores Ibarru, Etta James, Edith Piaf, Ellen Ochoa, Sally Ride,
Jane Austin, etc.
Una programació o unitat didàctica
per treballar els referents femenins a un aula de infantil, per exemple, podria
ser de la següent forma:
Un dia a la setmana, a partir d'un
conte sobre les dones més importants de la història, contar-li'ls qui era eixa
dona i desprès fer una activitat, excursió o taller col·laboratiu en que siga
relacionat en el camp d'estudi en el que es va desenvolupar la dona de la
història. Si a classe narrem sobre qui és Reshma Saujani, desprès podem fer
activitats sobre programació i robots. O si treballem qui va ser Jane Austin,
que va ser una escriptora de novel·les, desprès en conjunt la classe pot crear
una història i fer un llibre en il·lustracions pròpies. I deixar-ho a la biblioteca
d'aula, per a que els infants poguen agafar-ho quan volguen.
Cal remarcar, que és important no
fer una discriminació positiva sobre referents femenins del STEM, ja que hi ha
molts camps des d'on treballar i que també hi ha homes que han sigut molt
importants i que han revolucionat el món, aleshores en la programació o unitat
didàctica hi haura que incloure per a treballar tant a dones com a homes,
encara que es treballen al mes 3 dones i 1 home. I que siguen de diferents
camps: cieéncia, tecnologia, enginyeria, matemàtiques, justícia, cuina,
literatura, arts, esports, medicina, etc.
En conclusió per anar canviant la
falta de dones en el STEM i en general, en alts càrregs, la base principal, és
introduir des de la infància models i referents femenins i que siguen propers a
d'elles, és a dir, que siguen referents actuals per allò que estan fent en
l'actualitat.
Espere que us haja fet reflexionar
sobre el paper de les dones en la història i en l'actualitat en el món del
STEM, més enllà de que us haja agradat i ací acontinuació us deixe un llistat
de llibres que ens parlen de dones revolucionàries que van decidir lluitar pels
seus drets i ser pioneres en els seus camps.
·
Mujeres de Ciencia: 50 Pioneras Intrepidas Que Cambiaron
El Mundo.
·
Grandes mujeres que cambiaron el mundo.
·
100 mujeres que cambiaron el mundo.
·
Las chicas son de ciencias: 25 científicas que cambiaron
en mundo.
·
Las chicas son guerreras: 26 rebeldes que cambiaron el
mundo.
·
Cuentos de buenas noches para niñas rebeldes: 100 historias
de mujeres extraordinarias.
Fins la pròxima! 👋👋
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada