Drets, dades personals i perills
Hola a totes una vegada més al meu blog! En el post de avui us vaig a parlar d'un tema molt important dins del que hi es la fotografia digital i en general les noves tecnologies de la informació i la comunicació, es tracta de la protecció dels menors a Internet.
Com a futurs docents em de tindre molt en compte el que ens indica el Reglament de desenvolupament de la LOPD que ens diu que una dada de caràcter personal constitueix qualsevol informació numèrica, alfabética, gràfica, fotogràfica, acústica o de qualsevol altre tipus concernent a persones físiques identificades o identificables. Per això, com una dada personal, en els centres per poder publicar a la web o xarxa social del col·legi fotos o vídeos sobre el que els infants han fet, han de solicitar a les famílies una autorització firmada autoritzant que se li'ls puguen fer fotos o vídeos. Aquesta autorització ha de estar firmada pels tutors de l'infant, però... Què passa quan un dels tutors no vol que el seu fill/a li facen fotos? Doncs que no podrà eixir en cap foto ni vídeo de l'escola.
A més, al ser dades de caràcter personal, inclús si tenim l'autorització firmada hem de tindre en compte diversos aspectes com no mostrar la cara, si es mostra encara que siga molt poc, per poder pujar-ho a les xarxes socials del centre o passar-ho al grup informatiu amb els familiars de la classe, hem de pixelar-los-la, ja que una vegada a l'internet, no podem tindre certesa de qui la veia faça o no un bon ús.
Les noves tecnologies comporten molts advantatges, però a la vegada comporten desanvantatges i perills. Hui us vaig a parlar d'alguns d'ells que poden afectar o sofrir els infants o adolescents i, també, d'una pràctica de les famílies, que la fan inconscientment:
⦁ Tecnoadicció: És l'ús abusiu i patològic de la tecnologia. Considerada un fenòmen negatiu que incita i propicia el descuidat d'aspectes de la vida quotidiana i, que es manifesta mitjançant una conducta adictiva. Aquesta adicció comporta conseqüències com falta de concentració, trastorns del somni, nerviosisme o ansietat, entre altres.
⦁ Ciberbullying: És l'ús dels mitjans de comunicació per fer assetjament psicològic. Perquè hi haja cyberbullying les dues parts han de ser menors. La magnitud de les accions en el ciberbullying poden arribar a ser grandíssimes causa de la velocitat amb la qual circulen els missatges i a l'anonimat, això crea en la víctima símptomes d'indefensió, sofriment i escassa capacitat de reacció.
⦁ Grooming: És la situació en la qual un adult es guanya la confiança d'un nen / a o adolescent, per acabar fent-participi d'una activitat sexual. Com a conseqüència: abús sexual, pèrdua de privacitat, xantatge, sentiment d'engany, pornografia, perduda d'autoestima i problemes familiars.
⦁ Robatori d'identitat: És la apropiació de la identitat d'una persona. S'obté tota la informació de dita persona, accedint a totes les seues dades i generalment és per cometre un delicte.
⦁ Sharenting: És l'ús habitual de les xarxes socials per compartir notícies, imatges, etc. dels fills. Aquest terme s'utilitza per referir-se als pares que publiquen el que els passa als seus fills en les xarxes socials. Però el fet que sigui comú i generalitzat no vol dir que no sigui controvertit, perquè algunes de les conseqüències de la sobreexposició de menors a Internet són summament preocupants. Com són provocar experiències negatives en el seu futur (ciberbullying), que no es respecte la privacitat dels menors i que aquesta falta de privacitat provoque problemes com el robatori d'identitat, entre altres més.
Què podem fer des de l'aula? Doncs, el primer, és formar l'alumnat en el bon ús de les TIC i a partir de ahi, adaptant al nivell o etapa educativa, explicar-los els perills que hi ha a les noves tecnologies i quins drets tenen. A més d'emprar recursos i materials didàctics creats per a treballar aquests temes, un bon recurs seria la web de "PantallasAmigas".
Si ets pare o mare i et preocupa el teu ús de les xarxes on publiques coses dels teus fills, el primer que has de fer és una autoreflexió i, a partir d'eixe moment, buscar estratègies per canviar el teu comportament a les xarxes socials. I si el que et preocupa són els riscos i perills de l'internet i les TIC, has de tindre unes normes clares respecte a les tecnologies, tindre un control sobre el que poden fer o veure en ella, però el més important de tot és que eduques els teus infants a que les TIC i els seus aparells i elements virtuals, no són un joc.
Espere que us haja agradat aquesta entrada i ens veiem a la pròxima publicació.
Fins la pròxima! 👋
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada